عادي


عادي نقدر نبتسم..عادي نقبل نتقسم

نسيب وشوشنا بفرشاه واحدة تترسم

بكلمة وحشة أو بحلوة نتوصم

نشيل ذنوبنا وعن شرورنا نتعصم

سهل ممكن مش محال..إنما ومن غير جدال

صعب يرجع اللي عدي ف عمرنا..واللي منه بيتخصم




شباك موارب

شباك موارب
الديوان الأول

Wednesday 31 March 2010

نفسي قلبي يقوم يصلي


بعد ما ياما كتير ركعت..وليك خضعت..وليك قطعت طريق كبير
لاجل ما اتحاما ف رضاك ..وف هداك ..والتمني ف يوم لُقاك

كنت دايب..لما جيت يا رب تايب..كنت كلي ذنوب وخايب
كنت بشكر..كنت بذكر..كل خير عملته ليّه..كل نور زرعته فيّه
كنت نادم..وابتهلت ليك يارب خدني خادم

الدموع تغطي وشى كل ما اقرا من كتابك ..
كل ما اتقرب لبابك
واتولدت من جديد..شفت يوم التوبة عيد

وامتنعت عن المعاصي بعد ما كنت شخص عاصي
واحتجبت جوه بيتي وقلت بره البيت خَطايا
واستمعت لصوت ضميري لما غير لي ف خُطايا

بس وسوسة الشيطان..زهرت زي الغيطان
لما قالي عشت حالة..ياللا كفاية عليك تعالي

وانجرفت ..وانحزفت من قوايم الهِداية
واللي كنته صبح روايه..لما اعوز أبدي التباهي..وقت ما القا شخص باهي..
من صلاته ومن ركوعه كأنه طفل يوم سبوعه

إيه اللي خلاني نَسيت؟..إيه اللي خلاني سَهيت؟
ليه قلعت توب صلاحي؟..ليه بتوه وانا لسه صاحي؟

نفسي اعيش تاني ف سعادة ويّا ربي بالزيادة
أنسي إني بعدت عنه واستعيذ بيه من شيطاني..
وادعي مكنش عنده رد لما يسأل مين عصاني

قبل ما اتوضا واصلي ..نفسي قلبي يقوم يصلي..
نفسي قلبي يقوم يصلي..

(بعد نوبة م البكاء أخينا فاق..بس هيّه دي النهاية ولا لسه ليه حكايه..قول يارب)

No comments:

Post a Comment