عادي


عادي نقدر نبتسم..عادي نقبل نتقسم

نسيب وشوشنا بفرشاه واحدة تترسم

بكلمة وحشة أو بحلوة نتوصم

نشيل ذنوبنا وعن شرورنا نتعصم

سهل ممكن مش محال..إنما ومن غير جدال

صعب يرجع اللي عدي ف عمرنا..واللي منه بيتخصم




شباك موارب

شباك موارب
الديوان الأول

Wednesday 31 March 2010

من ورا الشبابيك

الشباك الأولاني

عجزت ليه فجأه وشعري شاب

ده انا قلبي لسه صغار وم اللي شافه ما داب

لساه عمال يحب وعن الهوي ما تاب

عايش حموت علي كده

عجوز بقلب شباب


الشباك التاني

لجسدي انا بصيت
ما شفت إلا عنيّه

بتبص ليه قُدام
ومش بتدور حواليّه

سألته رد عليّه..

حتلف عنيك وتدور
وانت وراها تدور

يا تلاقي نفسك دايخ
يا تكعبلك رجليّه


الشباك التالت

وانا ع التراب ساير
لقتني تايه وحاير

انا ع التراب ماشي
ولّا ف حشاه غاير

يا تراب انا مش عليك بدوس
بمشي عليك لكن
مداسي يبوس

اٍرحمني يوم دفنتي
و صّي عليّه السوس

ده عضمي فيّه اتنحل
ولكل مِن حواليّه
أصبح عشا وغموس

الشباك الرابع

أنا زي نحلة طرت من زهره ولزهره

لما لرحيقها وصلت بصمت بالعشرة

مهما خرج عسلي بألف طعم ولون

أنا برضه ف الآخر

إسمي يا دوب حشرة


شباك نمرة خمسة

فيه ناس ف دم ولحم تنهش زي الوحوش

وناس تقف تتفرج بدل ما تيجي تحوش

وناس تبيع السم وتذوقه بنقوش

وناس تقول الكدب وفيه تعيش وتبوش

وف وسط ده كله تلقي..

وش يقابلك بشوش

No comments:

Post a Comment